Brad Mehldau: Finding Gabriel

album-cover-extralarge_1554136950033_sq-95f4de43925cf5490c972a11ce7c8f5964993f88-s800-c85.jpg

Brad Mehldau
Finding Gabriel
(Nonesuch Records, 2019)

…А хитрість [альбому] в тому, що це, як й інші осяяння, слід спробувати розгледіти посеред гамору й хаосу.

Стежити за шляхами, якими ходить Бред Мелдо – немов потрапляти до незнайомих місць, де все одно знаходиш щось, що давно знаєш та любиш. Можливо, це свідомий прийом, що допомагає йому легко й оперативно освоювати нові терени звучання. Як виявилося, окрім останніх альбомів After Bach та Seymour Reads The Constitution!, впродовж кількох минулих років Мелдо читав Біблію, зокрема книги пророків Даниїла, Осії, Іова та молитовні Псалми. І таким чином з’явився альбом у жанрі фантастична феєрія Finding Gabriel.

Беручи до уваги згадані праці, все виглядає на те, що він надалі продовжує мислити категоріями законів духовних і соціальних у пошуку відповідей на свої і не тільки свої питання. Ніби це – суцільне відчуження й повернення до непохитної традиційної форми, що веде до духовного просвітлення. Поза тим, ця ніби абстрактна надідея цілком прив’язана до реального життя.

Неочікувані експерименти Мелдо допомагають втілити Амброуз Акінмусірі, Марк Джуліана, Бекка Стівенс, Курт Еллінг, Кріс Чік та ще безліч тих, хто з’являється в окремих композиціях. Сам Мелдо, окрім фортепіано, оперує розлогим інструментарієм – вокал, ударні, ксилофон, терменвокс, Fender Rhodes й синтезатори, якими він ніяк не натішиться. Але такий «вінегрет» – не забаганка, а точний механізм, кожна деталь якого має значення.

Насамперед, «пошуки Гавриїла» – це те, чим творча людина займається впродовж всього життя. Це об'явлення архангела пророку Даниїлу зі словами: «…Я прийшов, щоб наділити тебе провидливістю й розумінням. Коли ти почав благати, я отримав звістку і прийшов, аби переказати її тобі, адже Бог дуже цінує тебе. Подумай над тим, що скажу, і зрозумій видіння!». А хитрість закладена в тому, що це, як й інші осяяння, слід спробувати розгледіти, розчути посеред гамору й хаосу. З таких реплік та псальмів складаються твори всього альбому: вони наче змальовують те, повз що треба пройти, аби отримати такий знак.

Тут все заповнено багатим звуковим ландшафтом синтезаторів, що часом переносить у Taming the Dragon (спільний проект Мелдо та Джуліани 2002-го). У “St. Mark Is Howling in the City of Night” синтезатор ОВ-6 відкидає у період кумедної манії футуризму кінця минулого століття. Згодом у “The Prophet Is a Fool” звучать діалоги про Трампа, в “Proverb of Ashes” – істеричний зойк «Я – у Сполучених Штатах Америки!». 

Комусь воно може здатися недоречним й зовсім недотичним до біблійної тематики, втім це – чудовий символ саме того надокучливого шуму, який багатьом затьмарює ясність розуму. У кожній композиції з’являється контрапункт або мелодія, яка десь здалеку лунає від хору. В “Make It All Go Away” та “Proverb of Ashes” ледь чути приглушений безслівний спів Еллінга – наче довгоочікуване об’явлення архангела у момент відчаю. Майже всюди присутнє тріо струнних, що викликає ті самі світлі емоції, що й спокійні протяжливі голоси. Вони ж мимоволі відносять до минулорічого Origami Harvest Акінмусірі, приємного спогаду, що лише збагачує враження.

Визначальна риса Finding Gabriel в тому, що Мелдо мовою фантастичної феєрії та Біблійних образів нагадує: ідея однієї з найвеличніших мудростей людства із часом набуває дедалі більшої актуальності. Особливо – за нашої доби постправди. Адже Гавриїл –  посередник між Небом і землею – посланець, котрий може нести благу вість, але з таким само успіхом – новини про Судний День. Але це послання до людей ніяк не дійде. «Де ти, Гавриїле? Не чую тебе», – волає Мелдо у п’єсі “Finding Gabriel”. Поза тим, ця музика – справді світла, тепла й здатна відповісти на безліч внутрішніх питань, хоч яким неймовірним це не здавалося б.